Děti se učí, co si na koho mohou dovolit. Každý máme ty své hranice nastaveny jinak. A tak se může snadno stát, že se jinak chovají k babičce, jinak k tátovi a jinak paní učitelce. Testují naši připravenost průběžně. Nejde tedy o to prostor jen vymezit, ale průběžně na něm konzistentně i trvat. V období vzdoru, u tříletých dětí, ale i těch náctiletých, je tlak na naše...
Celý článek
Moje babička vždycky tvrdila, že je čas k jídlu a čas k dílu. U jídla se má jíst, věnovat pozornost vůni, chuti, teplotě, úpravě jídla. Zkrátka jídlo se má vychutnat. Zaměstnáváme-li se u jídla něčím jiným (sledování televize, čtení, hraní si…) nebo od jídla odbíháme pod různými záminkami, nevěnujeme pozornost svým pocitům. Jestli nám jídlo chutná či nikoliv, jestli...
Celý článek
Jak zacházíte s předmětem, který má na obalu nálepku NEKLOPIT, nebo POZOR KŘEHKÉ? Jsou děti, které vykazují nějaké odlišnosti. Jsou zkrátka jiné. Když se odlišují, podstoupí příslušná vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, u psychologa, psychiatra, ve speciálním centru. Přinejmenším je má v hledáčku školní psycholog. Jak to dítě prožívá? Pak dostanou tu NÁLEPKU. Mají to černé na bílém, s razítky, s podpisy více či...
Celý článek
Vždycky snědla všechno, co bylo na talíři. Byla tak zvyklá z domova. Doma se jedlo všechno, nebylo možné říci, já už nemůžu, nebo mě to moc nechutná. Nesmělé přání na něco, co jí chutnalo, nebylo nikdy vyslyšeno. (Nebuď vybíravá, neofrňuj….) A bylo jedno, jestli byla porce malá nebo velká, jestli to bylo víc nebo míň slané. (Nebuď mlsná,...
Celý článek
Musí vše vědět. Klade otázky, které jí nepřijdou nepatřičné. Slušně odpovíte a tím skočíte do pasti. Ona totiž odpovědi zhodnotí a položí Vám další, ještě důvěrnější otázku. Bravurně používá gesta i mimiku. Jste jako před komisí. Překračuje hranice soukromí. Když ji dál nepustíte, obšlápne si ty, kdo o Vás informace mají a ti se s ní o ně bezelstně, jako zpočátku Vy, podělí....
Celý článek